vrijdag 5 februari 2016

Mijn blog, speciaal voor het vak Ontwerpen voor WEC; Ontwerpen voor Wetenschaps Educatie en Communicatie.

Kort samengevat tot aan mijn RuG-carrière ben ik: geboren in 1989, naar school geweest in Westerbork en later in Emmen, gek op buiten zijn, paardrijden, saxofoon spelen, mijn vrijwilligerswerk bij een schaapskudden en een manege voor gehandicapten, stamppot rauwe andijvie en de kleuren blauw en grijs.

Na mijn bachelor Ecologie en Evolutie & Mariene biologie, die ik in 2009 ben begonnen en in 2013 heb afgerond, ben ik begonnen aan de master Ecology and Evolution. Dit voldeed helaas niet aan de hoog gestelde verwachtingen en ik begon me steeds meer af te vragen óf ik wel echt het onderzoek in zou willen. Tijdens het tweede jaar van deze master kwam ik er achter dat er nog meer was dan alleen onderzoek doen, een PHD plek zoeken en professor worden. Ik zou willen dat ik eerder had gehoord van deze master, die voluit de master Educatie en Communicatie in de Wiskunde en Natuurwetenschappen heet. Na twee jaar een (onafgeronde) onderzoeksmaster te hebben gevolgd ben ik dus begin dit jaar overgestapt naar de Educatie en Communicatie.
Op dit moment heb ik het vak Vaardigheden en Wetenschap in Beeld al gevolgd en ben ik erachter dat ik zowel de communicatie kant (het schrijven voor tijdschriften, werken voor een radioprogramma, het ontwerpen van een filmpje) als de educatie kant (het échte lesgeven) heel leuk vind. Ik heb besloten met de Communicatie master bezig te gaan, uitgebreid met een aantal Communicatie vakken, gewoon omdat het kan.

En daarbij hoorde het vak Ontwerpen dus ook, als verplicht vak nog wel. Iets waar ik in eerste instantie bij het begin van deze master nou niet meteen warm voor liep. In mijn ogen was een ontwerper iemand die computerspelletjes bedenkt, hele modellen ontwikkelt om de vliegsnelheid van kolibries na te bootsen of meer van die enge, nietszeggende en vooral erg computer-gebonden activiteiten. Viel dat even mee zeg!

Voor het eerste college is ons gevraagd om iets op te zoeken wat je zelf hebt ontworpen en waar je super trots op bent. Door de vakken WiB en Vaardigheden heb ik een beetje ervaring met het ontwerpen van een filmpje, exhibits etc. maar het meest trots ben ik op een project uit mijn Bachelor.
In 2011 ben ik voor mijn Bachelor onderzoek naar IJsland geweest om het gedrag van drieteenstrandlopers (vogels ;) ) te bestuderen tijdens hun stop-over periode voor het vertrek naar hun broedgebied. Hier hebben we leuke resultaten gevonden en mocht ik er zelfs een poster over maken om tijdens een conferentie in Schotland te presenteren. Super blij was ik dáár alleen al mee, maar op het eind resultaat (wat ook nog beoordeeld was als 'beste poster') ben ik stiekem wel trots!

En zo zag ie er uit! :)

De eerste echte opdracht die de eerst volgende keer (donderdag voor 16:00!) op deze blog zal verschijnen is een filmpje (heeeeeelp, lekker makkelijk om mee te beginnen, maarnietheus!)
Dit filmpje gaat over een van de opstellingen die in de hal van de Bernoulliborg te vinden zijn en daarin zal ik proberen jullie iets te leren óver deze opstelling.

Totsnel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten