donderdag 10 maart 2016

Opdracht #5; Versla de virussen!; een leuk spel, en nog leerzaam ook!

Versla de virussen!

Een game om meer te leren over de werking van het immuunsysteem, 

gebaseerd op het spel 'Weerwolven van Wakkerdam'.




Game: Versla de virussen!

Het immuunsysteem wordt door examenleerlingen Havo en VWO vaak gezien als een lastig onderwerp. Wil jij op een leuke en ontspannen manier de verschillende onderdelen van de afweer leren kennen? Ga dan de strijd aan met elkaar in Versla de Virussen!
Doel
Het doel van dit spel is, zoals de titel als zegt: het verslaan van de virussen. Het is een soort interactief kaartspelletje waardoor de leerlingen de bezigheid als iets ontspannends zien en ze even een rustmoment tussen het leren door hebben. Om het spel nog wel educatief te houden, hebben we er een onderwerp aan gekoppeld dat werd aangegeven als een lastig onderwerp: het immuunsysteem. De verschillende onderdelen van het immuunsysteem komen hier in terug (denk bijvoorbeeld aan aangeboren immuunsysteem, adaptief immuunsysteem, cellulaire immuniteit, humorale immuniteit etc.), maar omdat de focus niet zal liggen op het onthouden van deze termen, zal het niet als studielast gezien worden. Doordat de leerlingen op een ontspannen manier met een lastig onderwerp bezig zijn, zullen ze onbewust nog wat leren van het spel of het zal een discussie oproepen aan het eind waardoor ze alsnog informeel over het onderwerp kunnen leren. Op deze manier wordt leren leuk!
Onderwijsvorm
Aangezien de leerlingen in het ochtendprogramma een lange zit hebben, wilden we ze aanvankelijk lekker even laten bewegen en rondlopen om even uit de sleur te breken. Als eerste kwamen we op het idee van een levend stratego gekoppeld aan hetzelfde onderwerp. Toen we dit idee gingen uitwerken met z’n allen, bleek al snel dat dit toch enige complicaties met zich mee zou brengen. Bij levend stratego heb je twee teams met een rangorde (een hoge kan een lage rangorde verslaan, en de laagste kan de hoogste weer verslaan). Toen we dit wilden vertalen in termen van de immunologie, bleek dat er in het immuun systeem makkelijk een rangorde te creëren was, maar voor het virus als tegenstander niet. Toen bedachten we dat we dan twee gelijke teams moesten maken (immuunsysteem 1 tegen immuunsysteem 2), maar dit vonden we dan weer niet realistisch genoeg, waardoor de leerlingen er juist een misopvatting van konden overhouden.
Om toch het bewegingselement er in te houden, hebben we vervolgens gevarieerd met een ander onderwerp voor levend stratego (voedselweb), het afleggen van een parcours gekoppeld aan een ander onderwerp (moleculen, eiwitten, cellen), maar ook dat was niet meteen doorslaggevend voor ons. Het idee van levend stratego (wedstrijdelement) en immuunsysteem bleef aan ons knagen.
Toen kwamen we op het idee van het spel “weerwolven” en dat te koppelen aan het immuunsysteem. Hierbij gaat het actieve aspect weg, aangezien dit spel zittend in een kring gespeeld wordt, maar het onderwerp in een spel wel goed tot uiting zou komen. We zouden het spel in een ander klaslokaal kunnen organiseren, waardoor ze nog even een stukje kunnen lopen tussendoor. Wat van cruciaal belang is, is dat de leider van het spel (de verteller) erg goed kan vertellen, waardoor het spel extra spannend wordt. Het verhaal en uitleg staat beschreven, dus dan zou het spel verder voor zich moeten spreken.
Dit idee sprak ons allemaal wel aan, dus werd het tijd om taken te verdelen. Joyce en Anneriek hadden als enige twee wel een redelijke kennis over het immuunsysteem, dus aan hun de taak om de karakters van het oorspronkelijke spel weerwolven om te zetten in onderdelen van het immuunsysteem. Lise kreeg als taak het verhaal van weerwolven te vertalen in het thema van het immuunsysteem en Masja zou zich bezighouden met de vormgeving van de kaarten. Uiteindelijk heeft Lise ook een deel van de vormgeving gedaan (voorkant van de kaarten) en heeft Masja zich nog bezig gehouden met de vormgeving van de spelregels. Het verslag werd in elkaar gezet door Joyce en Anneriek heeft een korte intro voor het spel geschreven.
Leersituatie
De leerlingen zitten in een kring en de verteller loopt rond buiten de kring. De spelregels staan verder duidelijk beschreven in het spel, maar het is de bedoeling dat elke leerling een karakterkaart krijgt. Deze kaart mogen ze niet aan iemand anders laten zien! Het doel van het spel is dat de gezonde cellen en immuuncellen de virussen verslaan, door verdachten aan te vallen. Als dit idee in het achterhoofd gehouden wordt, dan kan de begeleider/verteller er verder mee aan de slag, aangezien het complete verhaal in het spel zit en de spelregels ook.
Vormgeving
Voor de kaarten van het spel hebben we ervoor gekozen om hetzelfde formaat aan te houden als die van het originele spel weerwolven, ongeveer 8 cm bij 8 cm. Op het internet kwamen we een hele verzameling cartoonachtige plaatjes van cellen en virussen tegen. We konden ze gebruiken, want ze vallen onder de Creative Commons licentie. De stijl van het plaatje van het virus en de overige karakters zijn door Lise ontworpen in Photoshop. Hierbij heeft ze geprobeerd bepaalde kenmerken van de cellen weer te geven (zoals de vorm die een macrofaag aanneemt tijdens fagocytose).  
De achtergrond hebben we simpel en strak gehouden, omdat de karakters al vrij druk waren. Bij de gezonde cel en het griepvirus hebben we gekozen voor een andere kleur achtergrond. Rood voor het virus (slecht!) en een beetje groenig voor de gezonde cel (goed!).
Verder wilden we de spelers een beetje informatie meegeven op het kaartje. Er staat dus een korte uitleg van het karakter op. Dit staat in een bruin kader dat dezelfde kleur heeft als de rand van de kaart. Zo is het geheel rustig en in evenwicht.
De achterkant van de kaarten heeft dezelfde strakke achtergrond als de voorkant, maar dan in een bruintint. Dit om het een geheel te laten zijn. We wilden graag de titel van het spel, ‘Versla de virussen’, op de achterkant hebben staan. Je ziet hieronder verschillende ideeën.
Het eerste ontwerp vonden we een beetje kinderachtig. Toen kwam de cartoon die je op het plaatje ernaast ziet in beeld. We vonden de bruintinten goed passen bij de achtergrond. Ook vonden we het plaatje goed passen bij het idee dat iedereen zijn ogen goed open moet houden om de virussen te vinden. Hier overheen hebben we toen de titel van het spel gezet met het woord ‘virussen’ in kapitaal en roodgekleurd zodat je duidelijk ziet dat de virussen slecht zijn en dat het spel daar om draait.
De spelers krijgen naast een karakterkaart ook een A4-blad met daarop alle karakters kort uitgelegd en ook het spelverloop. We vonden het mooi om dit passend op een A4 te krijgen, zodat je niet steeds je papier hoeft om te draaien. Dit heeft Masja gedaan in Excel.
Eindresultaat
Kaarten voorkant:


Kaarten achterkant:
Samenwerking
Na een wat lang durende brainstorm sessie met een hoop verschillende ideeën, kwamen we gezamenlijk op dit idee. De taakverdeling en uitvoering verliep goed en iedereen heeft duidelijk aangegeven wanneer ze de tijd die voor de opdracht stond hadden gebruikt. We hebben voornamelijk gecommuniceerd via WhatsApp en Google Docs/Drive. Op deze manier konden we duidelijk elkaars voortgang zien en hier feedback op geven. We zijn erg blij met het resultaat en hopen dat het spel net zo goed ontvangen zal worden door de leerlingen! Bedankt LiseMasja en Joyce voor de fijne samenwerking!

6 opmerkingen:

  1. Hoi Masja, Joyce, Anneriek en Lise,

    Jullie spel ziet er heel aantrekkelijk uit. Jullie hebben goed nagedacht over de vormgeving. Het onderwerp is ook goed, want ik denk dat veel leerlingen immuniteit moeilijk vinden. Wel vind ik het jammer dat het toch een zittend kaartspelletje is geworden. Ik vond het juist een goed idee om de leerlingen lekker te laten bewegen!

    Aan het gebruik maken van een bestaand spel zitten voordelen en nadelen. Zo is jullie idee iets minder origineel. Maar volgens mij hebben jullie het spel wel heel goed omgezet naar jullie eigen onderwerp. Zo weet je in ieder geval dat het spel werkt, dus dat is wel heel handig. Ik ken zelf het spel Weerwolven niet, dus ik weet niet hoeveel jullie spel er uiteindelijk op lijkt.

    Hebben jullie het spel ook getest? Of gingen jullie er vanuit dat het spel goed werkt omdat het gebaseerd is op een bestaand spel?

    Waarom hebben jullie de taakverdeling veranderd? Ik lees dat Masja eerst de vormgeving zou doen, maar dat uiteindelijk Lise een groot deel van de vormgeving heeft gedaan. Ik was benieuwd waarom dit zo gegaan is. De kaarten zien er mooi en duidelijk uit. Ik vind het ook goed dat op de kaarten een korte omschrijving staat.

    Jullie spel komt heel leuk over, maar ik vind de spelregels nog best moeilijk te begrijpen. Misschien omdat ik Weerwolven niet ken. Wat bedoelen jullie precies met overdag, avond en nacht? Ik kan me voorstellen dat dit bij Weerwolven heel logisch is, maar ik zie de link van een bepaald dagdeel met immunologie niet. De leerlingen zouden hier misschien ook verwarring door kunnen krijgen. Hebben jullie hier over nagedacht? En wat bedoelen jullie precies met 'ontwaken' ?

    Ik vind het wel heel goed dat je het spel met 8 tot 22 spelers kan spelen (ja toch?). Zo heb je veel mogelijkheden. Ook duidelijk dat het aantal kaarten dat je dan nodig hebt erbij staat.

    Ik vind dat jullie een erg leuk spel hebben gemaakt, waar de leerlingen veel van zullen leren. Ik ben dan ook erg benieuwd of jullie al een reactie hebben gekregen van 999 games! Zou leuk zijn als er meer met het spel gedaan wordt.

    Groetjes,

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,
      Bedankt voor je feedback! Dat het een (relatief) passief spel is geworden vinden wij ook erg jammer. Ik weet niet of je Weerwolven wel eens gespeeld hebt? (ik lees nu van niet) In theorie is het een zittend spel, maar in de praktijk pakt dat vaak wel anders uit. Deelnemers gaan soms erg op in hun rol, staan daar bij te springen en gaan echt interacties aan met elkaar etc en zijn dan wel actief bezig met iets heel anders dan zitten en leren. Snap je wat ik bedoel? Het is niet zo ‘saai’ als zitten en luisteren, maar inderdaad ook helaas geen levend stratego!
      Ik begrijp je punt wat betreft het minder origineel zijn van het gebruik van een bestaand spel. Juist doordat dit spel zich op een heel ander niveau (niet in een dorp, maar in je lichaam) afspeelt dachten wij dat mensen in eerste instantie niet eens zouden merken dat ze het spel Weerwolven aan het spelen zijn. Daarnaast vonden we het erg lastig iets écht nieuws te bedenken, het lijkt altijd ergens op en dan is het misschien inderdaad heel handig om een goed werkende basis te pakken. We hadden geen tijd (en niet echt de middelen, omdat het spel met minimaal 8 mensen gespeeld dient te worden) om in die week het spel ook daadwerkelijk te testen. In theorie hebben we het wel een aantal keer doorgelopen en gekeken waar problemen zouden kunnen liggen.
      Lise was erg gemotiveerd en vind het (toch?) erg leuk om met vormgeving bezig te zijn. Ze was vlot klaar met de rest en heeft daarom de ‘cartoons’ ook gemaakt.
      In het spel weerwolven worden er ‘snachts’ mensen vermoord door de weerwolven, ‘overdag’ mogen de mensen dan stemmen wie er een weerwolf is en wie ze dus willen doodmaken om te voorkomen dat het hele dorp snachts vermoord zal worden. Dit principe heeft niet direct met een dag/nacht ritme in je lichaam te maken maar wel met een virusaanval/immuunreactie. Het spel is inderdaad lastig te begrijpen als je het nog nooit eerder gezien hebt, vandaar ook dat we in eerste instantie het spel beginnen met alleen drie karakters, en naarmate leerlingen er meer inzicht in krijgen kun je meerdere karakters toevoegen. Het ‘ontwaken’ is in het spel de overgang van de nacht naar de dag en dat de mensen er achterkomen dat de weerwolf weer heeft toegeslagen, en voor ons dus het moment dat de cellen opmerken dat er een virusaanval is geweest.
      Groetjes,
      Anneriek

      Verwijderen
  2. Hoi Anneriek, Masja, Lise en Joyce,

    Knap hoe jullie een bestaand spel hebben omgetoverd tot een educatief spel over het immuunsysteem, wat je met de hele klas kan spelen. Het ziet er erg goed en verzorgd uit. Jullie hebben veel aandacht besteed aan de vormgeving van het spel. Het spel is ook vrij eenvoudig te realiseren door de kaarten te printen en (eventueel) te plastificeren. In de middag na het examen zullen leerlingen met dit spel zeker even kunnen ontspannen. Ik vind het heel geschikt om te gebruiken bij de examentraining.

    Het immuunsysteem is een lastig onderwerp, maar waar ligt precies het probleem bij dit onderwerp waar jullie op inspelen? Zit dat in de termen van alle verschillende typen cellen van het immuunsysteem? Jullie zouden de probleemanalyse nog wel meer kunnen toelichten ter verantwoording bij het ontwerp.

    Het doel van het spel is me duidelijk, op een ontspannen manier met het onderwerp immuunsysteem bezig zijn. Wat willen jullie dat leerlingen onbewust leren van het spel? Ik zie in het Word document toch wel dingen terugkomen over leerdoelen van het spel (herhaling begrippen duidt op een leerdoel richting het niveau van kennis of begrip). Die leerdoelen zouden jullie nog specifiek, volgens de taxonomie van Bloom, kunnen formuleren.

    Welke onderwijs- of communicatiebenadering hebben jullie verwerkt in het spel?

    In de beschrijving op jullie blogs zie ik het ontwerpproces (veel ideeën!) en de taakverdeling duidelijk terugkomen, vooral de ontwerpfase ‘ontwerp’. De probleemanalyse zou wat mij betreft, zoals eerder genoemd, nog wat uitgebreid mogen worden. Hebben jullie het spel of andere elementen van het ontwerp ook getest?

    Wat stelt de afbeelding op de achterkant van de kaarten precies voor? Ik zie drie ogen. Stelt het een cel voor? De verkiezing (met pitches) van de regulatoire cel kan alleen in de eerste ronde, maar dat staat niet beschreven in de spelregels bij de eerste ronde. Voor de duidelijkheid zou ik het daar ook zetten.

    Ik vind het een goede keuze om elke speler het overzicht met de spelregels te geven. Als je het spel al kent, zal het sneller duidelijk zijn. Ook al ken je het spel, dan is het toch fijn als je de uitleg bij de verschillende rollen bij de hand hebt. De begeleider kan het speldoel van te voren ook nog aan iedereen kort uitleggen. In het spelverloop (Word document) kan denk ik nog duidelijker worden aangegeven welke stappen alleen in de eerste ronde plaatsvinden en welke in de overige ronden. Dat valt nu namelijk niet erg op in de tekst. Verder is het een compacte, heldere weergave van het spel en de achtergrond. En wel iets dat echt nodig is voor tijdens het spel, omdat het best ingewikkeld in elkaar zit. Daarom is het denk ik goed om jullie suggestie te volgen en nog niet de speciale rollen te gebruiken, wanneer het spel voor het eerst wordt gespeeld.

    Groeten, Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,
      Bedankt voor je feedback!
      Het probleem ligt bij alle verschillende cellen (een begrip wat niet heel tastbaar is omdat het zo klein is) en de interactie tussen deze cellen. Als leerlingen dit onderwerp voor het eerst krijgen zijn het heel veel nieuwe termen en principes waar je op in gaat. Deze cellen kunnen interacties met elkaar aan gaan, afhankelijk van de aard van de reacties en zelfs overgaan in andere cellen. Persoonlijk vond ik het dan ook erg lastig om een goed beeld en overzicht te krijgen van hoe alles precies werkt en om het wat tastbaarder te maken. Voor de toets Immunologie en Oncologie tijdens mijn opleiding op de RuG liep ik daar nog steeds tegenaan en begon het pas te begrijpen toen de docent er een tastbaarder verhaal van maakte. Je lichaam is een dorp, immuuncellen zijn auto’tjes en agenten en op deze manier begon het immuunsysteem voor mij helderder te worden. Dat hebben we met dit spel ook geprobeerd.

      Het doel van dit spel is dat leerlingen onbewust nog eens bezig zijn met het thema immuunsysteem. Door de karakters op de kaarten opnieuw te horen en lezen zullen ze deze beter gaan onthouden. Omdat de karakters in het spel een eigen rol hebben die in grote lijnen overeenkomt met (een vereenvoudiging) van de werkelijke rol van deze cel begrijpen ze ook beter wat de rol van deze karakters in hun eigen immuunsysteem is. Doordat iedere leerling een eigen rol van een karakter toegewezen heeft gekregen (die ook vermeld is op het kaartje) leren ze een klein beetje toepassen van de opgedane kennis. Een leerling die de rol speelt van een bepaalde immuuncel passen hun kennis over deze cel toe in het spel. Doordat de leerlingen in het spel ‘overdag’ de mogelijkheid hebben om met elkaar in interactie te gaan over de immuunreactie die ze aan willen gaan analyseren en evalueren ze hun kennis ook op kleine schaal.
      Groet, Anneriek

      Verwijderen
  3. Hoi Anneriek, Masja Joyce en Lise.

    Heb met plezier gelezen hoe jullie tot dit spel gekomen zijn. Tijdens college hoorde ik al dat jullie ook veel verschillende onderwerpen langs zijn gegaan. Dit was dus om te kijken of er ergens een actief spel mee gemaakt kon worden. Jammer dat dit niet gelukt is, maar ik denk dat dit een goed alternatief is.

    Is de oud-leerling in dit spel te verteller en spelleider? Wat is precies zijn rol in het spel?

    Vind het nu nog moeilijk om voor te stellen hoe dit spel precies te werk gaat. Ik heb Weerwolven 1 keer gespeeld en dat is al weer een tijd geleden. Als ik de speluitleg lees klinkt het nog wel ingewikkeld, maar ik denk dat veel spellen dit hebben als je alleen de regels leest. Meestal komt dat vanzelf wanneer je het speelt.
    Wel vind ik het overzichtelijk dat jullie voor iedereen een a4 hebben met de spelregels erop.

    Er is goed inhoudelijk over nagedacht, alle delen van het immuunsysteem vervullen een taak wat goed bij hun karakter past. Dit vind ik goed gedaan, zo kunnen de leerlingen op een simpele manier toch onthouden wat ze doen.

    Hebben jullie het spel ook getest? Wij hebben dit wel gedaan en liepen zo tegen best nog wat praktische problemen aan. Zoals de tijdsduur van het spel. Hebben jullie een idee hoelang jullie spel duurt?

    Jullie hebben gekozen voor het derde ontwerp voor de achterkant van de kaarten. Ik kon nergens vinden wat dat precies moet voorstellen. Het lijkt op iets met 3 ogen, is dit ook een virus? Want het griepvirus in jullie spel ziet er dan weer anders uit.

    Ben benieuwd hoe de leerlingen het vinden om te spelen, het lijkt mij in ieder geval leuk en leerzaam.

    Groetjes Romy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Romy
      Bedankt voor je feedback!
      Het is inderdaad het leukst als de oud-leerling in dit spel te verteller en spelleider is. Deze verteld het verhaal dat er een virus je lichaam heeft aangevallen en dat de verschillende immuuncellen er achter moeten komen wie die virussen zijn. De spelleider zegt wanneer het ‘dag en nacht’ is en welke karakters op het moment in het spel aan de beurt zijn. Hij/zij kan ook de discussie ‘overdag’ leiden als leerlingen gaan overleggen wie zij denken dat de virussen zijn.
      Weerwolven is inderdaad in eerste instantie niet het makkelijkste spel, heb je iets aan de informatie die ik bij de vorige reacties heb gegeven?
      De achterkant van de kaart heeft als idee dat het een cel is met veel ogen, die opzoek zijn naar de virussen om die te verslaan. De achterkant moest niet perse op een duidelijk karakter lijken en dit ontwerp sprak aan, onder andere omdat het zo simpel is en niet te veel afleid van de voorkant van de kaartjes.
      Groetjes Anneriek

      Verwijderen