vrijdag 4 maart 2016

Opdracht #3; (aangepast) een blog over de toekomst van het onderwijs en het onderwijs in de toekomst

Onderwijs in de toekomst, de toekomst van het onderwijs; technologie?


Staan er over 25 jaar computers en robots voor de klas of leert iedereen alleen nog maar thuis vanachter zijn computer? En hoe ziet het er uit voor mij als biologiedocente? Gaan we ‘ontleden’ vanachter je laptop en leren door enkel naar een Smartboard te kijken? En hoe zit het met de uitstapjes meer het bos als we alles online ook kunnen bekijken? 


Is dit binnenkort verleden tijd?
Laten we hopen dat het niet zó hard gaat, juist in de biologie! Maar hoe zit het eigenlijk met die ontwikkelingen in het onderwijs? 

Voor mijn master Educatie ben ik begonnen aan masterstage 1, het kennismaken met het onderwijs en voor de klas staan. Tot nu toe bevalt het me prima maar jeetje, wat is er veel veranderd in het onderwijs de laatste jaren! Leerlingen zijn helemaal gewend aan de online studiewijzer, ouders checken cijfers van hun kinderen online, docenten geven ‘colleges’ inclusief powerpoint en even iets op het bord schrijven is er niet meer bij. 
Technologie in het onderwijs, een onderwerp dus dat niet alleen interessant is voor ouders en/of leerlingen, maar ook zeker voor (aankomend) docenten! 


Om informatie te verzamelen over dit onderwerp ben ik andere blogs, sites, filmpjes en artikelen gaan lezen en bekijken. Tjongejonge, wat zijn er veel mensen die een mening hebben over het onderwijs van de toekomst en wat kunnen die meningen ver uiteen liggen.  En de vraag die ik net al stelde ‘hoe zit het met de ontwikkelingen in het onderwijs?’ kan ik voor mezelf eigenlijk niet eens beantwoorden, dus daar moet ik eerst maar eens achteraan voor ik mijn mening überhaupt zou kunnen geven óver deze veranderingen. 


Wat zijn de ontwikkelingen in het onderwijs op het moment?

Een docent die al een aantal jaren bezig is met het toepassen van meer technologie in het onderwijs, Jelmer Evers, zegt het volgende over de toename van technologie in het onderwijs:


‘Onderwijs blijft mensenwerk en dat betekent vanuit de onderlinge relatie werken. Technologie heeft een plek, maar wordt te groot neergezet. Dat is de norm buiten het onderwijs. Het onderwijs moet er inderdaad flexibeler uitzien, maar niet zo dat docenten niet meer nodig zijn. Dat zou een verschraling van het onderwijs zijn. Leerlingen vinden nu ook dat ik een meerwaarde ben. Mensen die vinden dat docenten niet meer nodig zijn verkondigen klinkklare onzin.’ 

Sommige mensen zijn helemaal voor digitalisering van het onderwijs, maar niet iedereen is het daar helemaal mee eens, dit blijkt wel uit de collumn die twee weken geleden is geplaatst door Aleid Truijens ‘Beste Maurice, onderwijsdient niet alleen de markt’.

Citaat uit de collumn van Aleid Truijens.
Niet verplicht iets kiezen waar je iets aan hebt dus, maar gewoon iets wat je leuk vind en in verder zou willen. Zelf ben ik daar een mooi voorbeeld van. ‘Biologie studeren? Wat heb je dáár nou weer aan later?’ is een vraag die ik geregeld te horen heb gekregen. Vaak was het antwoord op deze vraag ook ‘geen idee, maar ik vind het een onwijs leuke studie. Mocht ik er niets aan hebben dan zie ik het dan wel weer maar werken moet ik nog lang genoeg en dan doe ik liever iets wat ik leuk vind.’ 

#onderwijs2032

Er is dus al veel veranderd en deze veranderingen gaan door, als het aan de overheid ligt.


Want in 2014 heeft veel onderzoek geleid tot de start van de campagne #onderwijs2032 waarbij iedereen die dat wil tot eind 2016 mag meedenken over hoe het onderwijs er in 2032 uit moet zien. Er wordt veel aandacht gegeven aan deze ontwikkeling en er zijn dus (blijkbaar?) al een aantal gerichte stappen gezet in de verandering van het onderwijs. Zoals ze onderandere laten zien in een interactief filmpje wat uitleg geeft over de tot standkoming vna dit #onderwijs 32.

Wat willen we in het onderwijs?

Dus dat er dingen aan het veranderen zijn en nog veel meer gaan veranderen, dat staat vast! En stiekem begrijp ik dat nu ook wel, want niet alleen de technologie is constant in verandering maar ook het onderwijs veranderde in het verleden natuurlijk voortdurend. Dat is altijd al zo geweest en zal ook zeker in de toekomst, nu het internet steeds belangrijker begint te worden, niet minder worden. Waar leraren vroeger nog puur kennis overbrachten op leerlingen, die dat simpelweg hoefden te reproduceren, heeft de docent tegenwoordig een heel andere taak.
Ik heb blind leren typen op de middelbare school,
als 'keuze' (het leek mijn ouders erg handig)
maar tegenwoordig is er dus op de basisschool al vraag naar. #snelleontwikkelingen!
Langzaam begin ik een mening te vormen over de ontwikkelingen in het onderwijs. Helemaal omslaan naar volledig technologie-gestuurd onderwijs lijkt me niets, ik heb er eigenlijk al iets op tegen om van alles ‘verplicht’ op Twitter of op een blog te plaatsen, laat staan dat ik straks voor de klas niet eens meer door een boek zou kunnen bladeren. 
Alleen dat Smartboard, dat lijkt me niets hoor!

Hoe zie ik de toekomst dan voor me?

Hoe Jelmer Evers op dit moment al les geeft zou een mooie manier kunnen zijn voor leerlingen om zich individueel te ontwikkelen. Leerlingen die makkelijk door alle lesstof heen vliegen kunnen op deze manier wat extra uitdaging krijgen (en hoeveel makkelijker kan dit met behulp van technologie en internet!) maar ook leerlingen die iets meer hulp nodig hebben kunnen deze aandacht zo dus ook nog krijgen. Doordat leerlingen zelfstandiger bezig kunnen door de flipped-classroom bijvoorbeeld, met uitleg op internet en een docent die daardoor tijd overhoud, kunnen andere leerlingen wat extra aandacht krijgen. Een ontwikkeling die in mijn ogen toch weinig echte tegenstanders kan hebben.  

Door mijn stage ben ik er al wel achter; waar ik over praat als 'toekomst' is eigenlijk al bezig. Vergeleken met mijn jaren in het voortgezet onderwijs is er al zo veel veranderd. Smartboards, filmpjes, internet; leerlingen kunnen zich er tegenwoordig beter in vinden dan de meeste docenten. Wat ik hoop voor over 1.5 jaar is dat technologie een belangrijke rol kan spelen in de ondersteuning van de leerlingen, docenten en ouders. 


Niet alleen kan de vooruitgang van een leerling door technologie makkelijkere gevolgd worden door docent en ouders, maar ook het aanbieden van lessen kan beter afgestemd worden op individuele leerlingen. Wat zou het gaaf zijn als leerlingen bijvoorbeeld de botten in het lichaam moeten leren en iedereen dat op internet op zijn eigen manier kan doen. Mieke houd van paarden, en kan op internet een 3D afbeelding gebruiken van een ruiter op een paard, Wouter houd van voetbal en bekijkt daarom de botten van een voetballer. Een stuk leuker dan dat saaie model dat in het boek staat kan ik me zo voorstellen!

Technologie in de klas, volgens mij al lang niet meer de discussie 'ja of nee', maar meer 'hoe'. Technolgie is, en wordt in de toekomst zeker, een goed hulpmiddel om lessen interessanter en individueler te maken voor leerlingen. Maar we moeten het niet gaan zien als doel. Ook in de toekomst moeten leerlingen de ruimte blijven krijgen om zelf te kiezen wat ze willen, zonder in een bepaalde 'wenselijke richting' gedrukt te worden door het systeem. Dan maar een opleiding waar je in de maatschappij minder aan lijkt te hebben, als je er maar van kunt genieten; dat is veel belangrijker!

Wat is jullie mening hier over? Ik hoop stiekem dat er mensen het met mij eens zullen zijn op veel punten. 
En hebben jullie hier ook al ervaringen mee, toenemende technologie in het onderwijs? En wat vind je daar van?






En dan nu even vanuit het diepste van mijn (ouderwetse?) hart;
Hopelijk kunnen we als biologiedocenten in de toekomst nog gewoon lekker:

  • De klas nog lekker mee naar buiten nemen om bladeren te verzamelen of experimentjes uit te voeren. 
  • Voor de klas staan om zelf dingen uit te leggen. Omdat niets mooier is dan iemand die vol passie over zijn vak kan vertellen en kan reageren op vragen van leerlingen op het zelfde moment.
  • Doorgaan met dieren of organen ontleden omdat niets zo goed is als het zien van structuren in het echt. Het te kunnen voelen, ruiken, bekijken in het geheel.
  • Gewoon lesboeken blijven gebruiken, omdat niets lekkerder leest dan een papierenboek waar je lekker in kunt bladeren en terugzoeken. 


In combinatie met (steeds een klein beetje meer) technologie natuurlijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten