vrijdag 4 maart 2016

Opdracht #4; Catfish ontwerpproces

Ontwerpproces flyer Catfish


  1. Probleemanalyse Het doel van onze flyer is om jongeren duidelijk te maken hoe ze een catfish kunnen herkennen en wat ze moeten doen als ze met een catfish te maken hebben. De doelgroep is dus jongeren. Wij vinden het belangrijk om jongeren hierover te informeren, omdat steeds meer jongeren bedrogen worden op internet door catfishes. Op de flyer moet de volgende informatie komen te staan:
    - Wat is een catfish - Hoe herken je een catfish? - Wat te doen bij het spotten van een catfish?
  2. Ontwerp
    Ons eerste idee was om een grote katvis (letterlijk combi van een vis en een kat) te maken met daarin een pakkende titel. Op de rest van de poster wilden we de drie onderwerpen bespreken (wat is een catfish? Hoe herken je een catfish? Wat doe je met een catfish?). Daarna bedachten we om de drie onderwerpen in tekstballonnen te plaatsen, zoals je ook ziet bij Whatsapp en Facebook Messenger. We hebben hiervoor gekozen omdat catfishen via dit soort media gebeurt.  
    Toen we verder gingen nadenken over dit idee, bedachten we dat het leuk is om de hele flyer als een smartphone te maken. Een smartphone is heel herkenbaar voor jongeren en trekt dus direct hun aandacht. Op het scherm van de smartphone zie je dan een whatsappgesprek met de drie onderwerpen.
  3. Realisatie Omdat ons idee heel duidelijk is, konden we direct aan de slag met ons ontwerp. We hebben ervoor gekozen om de smartphone zo realistisch mogelijk te maken. Hierdoor hoefden we ook niet lang na te denken over kleurgebruik en lettertypes. De symbolen hebben we gevonden via Google, waarbij we gefilterd hebben op onbeperkt gebruiken, delen en aanpassen. We hebben ervoor gekozen om de tekstballonen in groen en wit te maken, omdat dit bij Whatsapp ook zo is. We hebben eerst geprobeerd om zelf een catfish te maken. We waren niet heel tevreden met dit resultaat. Daarom hebben Joyce en Marieke zelf een catfish getekend. Uiteindelijk hebben we besloten om de tweede catfish te gebruiken. Hieronder is de totstandkoming van de smartphone te zien.
    We hebben geprobeerd een realistisch beeld van de smartphone te krijgen door 3D effecten in te voeren en alle vormen met 12 graden te roteren. Daarnaast hebben we gekozen voor hout als achtergrond om zo het gevoel te geven dat de smartphone echt voor je ligt. Dit is dus ons eindresultaat:
  4. Evaluatie
    Wij zijn erg tevreden over onze flyer, natuurlijk kunnen er altijd nog wat puntjes realistischer of beter. Een schaduw achter het mobieltje bijvoorbeeld. Het idee van de smartphone spreekt onze doelgroep wel erg aan, iedereen heeft tegenwoordig zo'n ding en zal het (hopelijk!) ook meteen herkennen. Daarnaast bevat de flyer ook genoeg informatie over catfishen. De informatie wordt op een leuke manier gepresenteerd, waardoor de jongeren de tekst ook echt zullen lezen. Het doel van deze flyer om jongeren duidelijk te maken hoe ze een catfish kunnen herkennen en wat ze moeten doen als ze met een catfish te maken hebben, hebben we dus op een creatieve manier bereikt.
    Doordat we ons idee goed uitgedacht hebben, konden we eigenlijk al onze ideeën uitvoeren. Daarnaast hebben we de taken goed verdeeld, waardoor we binnen de tijd zijn gebleven die voor deze opdracht stond. Ik had er nog wat meer tijd aan mogen besteden, maar dat is door omstandigheden helaas niet gelukt. Ik mis wel een aantal puntjes op de welbekende 'i'.
    De ordening in ontwerpstappen heeft ons deels geholpen. Vooral de eerste twee stappen: de probleemanalyse en het ontwerp, hebben we goed uitgedacht. Hierdoor ging de realisatie ook vrij gemakkelijk.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Anneriek, Marieke, Joyce en Marloes,

    Jullie flyer over catfishen trok mijn aandacht, want ik wist niet wat een catfish eigenlijk was. Na het lezen van jullie flyer werd het me duidelijk en bleek ook dat ik hier al wel over gehoord had. De opsomming over hoe je een catfish kan herkennen, vind ik ook handig. Jullie maken het daardoor heel concreet. Door een smartphone en een vormgeving à la WhatsApp te gebruiken, proberen jullie aan te sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Slimme keuze, ook omdat het via dat soort media plaatsvindt. Daarmee kan je ook de herkenbaarheid van catfishen voor jongeren vergroten. Jullie zijn over het algemeen tevreden met de flyer (Marloes iets minder lees ik op haar blog) en lichten dat ook toe met verbeterpunten. Vooral de eerste twee stappen in het ontwerpproces hielp jullie om verder vlot te werken.

    Ik heb verder een paar opmerkingen/vragen/suggesties voor jullie:

    - De opbouw van het verslag in de verschillende ontwerpstappen werkte voor mij heel goed. Daardoor heb ik een goed beeld gekregen van jullie aanpak. Voor de probleemanalyse: om welke leeftijdsgroep gaat het precies?

    - Bij de evaluatie gaan jullie op aspecten in die beter zouden kunnen en geven jullie je kijk op hoe de flyer het doel bereikt. Dat vind ik heel goed, maar het zou mooi zijn als jullie de conclusie ook kunnen onderbouwen met meningen van de doelgroep zelf. Daar gaat het namelijk om bij de evaluatie. Hebben jullie het eindresultaat (een summatieve evaluatie) of een tussenversie (een formatieve evaluatie) aan iemand anders laten zien, een medestudent bijvoorbeeld? Wat voor vragen zou je ze willen stellen om te achterhalen wat ze van het ontwerp vinden en of ze vinden dat ze voldoende zijn geïnformeerd? Daarmee kunnen jullie achterhalen of het ontwerp de doelgroep aanspreekt en of het doel echt bereikt wordt.

    - Hoe zouden jullie de flyer willen implementeren?

    - Ik vind de telefoon best realistisch geworden. Slimme truc om alles met een paar graden te roteren. Met wat extra schaduw bijvoorbeeld zouden jullie nog meer diepte kunnen aangeven. Dit geven jullie zelf later ook al aan als verbeterpuntje (op de blog van Anneriek).

    - Waarom waren jullie niet tevreden met de eerste catfish? En waarom hebben jullie uiteindelijk de tweede tekening gebruikt? Ik vind het jammer dat de afbeelding van de catfish zo klein is. Het past nu bij de vormgeving van een WhatsApp gesprek, maar het valt nu niet zo op, aangezien er ook veel tekst aanwezig is. Ik vind het een erg sterke afbeelding.

    - Denk aan het gebruik van komma’s. In het eerste stukje kunnen de komma’s weg.

    - Het is best een lange lijst met punten hoe je een catfish kan herkennen. Ik denk dat een aantal punten misschien wel samen kunnen (punt 3 en 10, punt 1 en 11, punt 4 en 8).

    - De uitlijning bij de opsomming is niet helemaal recht aan de linkerkant van de tekst.

    - De drie vragen vallen nu niet heel erg op. Ook dit past bij de WhatsApp vormgeving. Voor de zichtbaarheid van jullie boodschap zou ik het denk ik wat groter en opvallender hebben aangegeven, omdat er in verhouding best veel tekst bij elkaar staat.

    - Hebben jullie ook nog gebruik gemaakt van digitale media om op afstand te werken? Of hebben jullie dat anders aangepakt?

    Hopelijk kunnen deze punten jullie verder helpen bij het ontwerpproces van de volgende opdracht.

    Groeten,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annelotte,
      Bedankt voor je feedback! Ondanks dat de rest van de groep al heeft gereageerd op deze vragen ook van mij nog een antwoord.
      De leeftijdsgroep is voornamelijk jongeren, een groep die veel met internet bezig is en er (relatief) nog weinig ervaring/verstand van heeft.
      Leuk idee inderdaad om de doelgroep óók naar het ontwerp te laten kijken! Niet altijd even makkelijk te realiseren binnen een week, maar zeker het overwegen waard voor de volgende opdracht.
      De doelgroep voor onze catfish zou ik eerst willen vragen of ze het fenomeen kennen en dan om de flyer te lezen. Is het daar duidelijker van geworden/hebben ze iets extra geleerd? Missen ze iets in de flyer?
      We zouden de flyer via social media willen verspreiden omdat jongeren hier erg actief zijn en we zo denken dat we de meeste mensen kunnen bereiken.

      Groetjes,
      Anneriek

      Verwijderen
  2. Heey Anneriek, Marieke, Joyce en Marloes.

    Vind het goed bedacht dat jullie de tekst in een telefoon gezet hebben aangezien catfishing vaak via dat soort media gebeurd. Leuk idee.

    Jullie doelgroep is jongeren en denk dat dit ontwerp ze aanspreekt. Hebben jullie nagedacht hoe jullie deze flyer dan zouden verspreiden? In scholen of via sociale media zelf?

    Op een van jullie schetsen zie ik dat jullie de telefoon heel groot gehouden hebben zonder achtergrond. Waarom vonden jullie het beter wanneer er een achtergrond in zat?
    Door er een achtergrond op te maken houd je minder plek over voor tekst.
    Nu staat er best veel tekst en informatie in een vrij klein kader. Denken jullie niet dat dit jongeren afschrikt? Misschien konden jullie voor sommige informatie verwijzen naar sites.

    Jullie waren niet tevreden over de eerste catfish, daarna hebben jullie er twee getekend. Waarom hebben jullie uiteindelijk voor de onderste gekozen?
    Ik vind de tekening erg goed gelukt, een echte combinatie van een cat+fish. Vind het jammer dat de tekening van de catfish niet goed te zien is in de flyer. Ik denk dat dit ook wel de aandacht zou trekken van jongeren. In jullie eerste ontwerp had de catfish wel een grotere rol, maar dit hebben jullie bewust aangepast. Vinden jullie dat hij zo wel tot zijn recht komt?

    Wat ik me ook afvroeg, hoe zijn jullie bij dit onderwerp gekomen?
    En denk je dat zo’n soort flyer ook voor volwassenen nodig is tegenwoordig? Of zijn puur jongeren de doelgroep van catfishing?

    Groetjes, Romy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Romy,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik ben het met je eens dat de tekst door het gebruik van een achtergrond wat wegvalt, dit hebben we gedaan om de telefoon wat realistischer te laten lijken (diepte).
      De gekozen catfish hebben we gekozen omdat we een simpele afbeelding zochten voor de ‘schermafbeelding’ van dit whatsapp gesprek. Door het kiezen voor een tekening hebben we de afbeelding zo eenvoudig mogelijk gehouden.
      Door de reactie van Annelotte zijn we er achter dat de doelgroep niet alleen jongeren moet zijn. We dachten dat het een onderwerp is wat vooral bij jongeren speelt, maar er blijken ook volwassenen te zijn die het begrip niet kennen. Voor volwassenen denk ik dat dit concept met de smartphone ook wel kan werken als flyer. Steeds meer volwassenen zijn bekend met smartphones en kunnen deze flyer dus begrijpen.

      Groetjes, Anneriek

      Verwijderen
  3. Hoi Anneriek, Marieke, Joyce en Marloes,

    Ik vind het idee van een smartphone erg leuk, een goede manier om de aandacht van jongeren te trekken. Jullie schrijven dat jullie hebben gekozen voor een houten achtergrond van de smartphone om te suggestie te wekken dat deze voor je ligt. Zou het ook een idee zijn om juist helemaal geen achtergrond te doen en alleen de smartphone af te beelden. Je kunt de smartphone dan ook vasthouden. Hebben jullie hier over nagedacht?

    Het idee van een katvis vind ik leuk gevonden. Ik vind het alleen jammer dat deze zo slecht te vinden is op jullie flyer. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deze zo klein te maken? Ook door de groengele kleur valt hij niet erg op. Had een meer contrasterende kleur (rood) niet deze afbeelding meer kunnen laten opvallen?

    Ik vind het goed dat jullie ook de katvis van internet laten zien, die het niet is geworden. Jullie maken zo goed duidelijk hoe het ontwerpproces verliep.

    Groetjes,
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marjolein,
    Bedankt voor je feedback! Leuk om te lezen dat veel mensen het idee mooi vinden. Ik vind je idee om de smartphone écht vast te kunnen houden erg leuk! We zouden de flyer misschien op twee kanten kunnen afdrukken (en zo de informatie spreiden zodat de tekst niet te klein is) ter grootte van een smartphone en dat uitreiken als flyers! Had ik zelf nog niet aangedacht, leuk!
    De groene kleur is gekozen zodat de afbeelding goed bij de rest van het whatsappschermpje past, en dus niet meteen alle aandacht trekt. Het was ons idee om het ‘gesprek’ de aandacht te laten trekken en dat mensen door nieuwsgierig de flyer te bekijken steeds iets meer ontdekken over het onderwerp (dat ‘catfish’ de naam is, dat er een kat-vis op de profielfoto staat, etc) ik ben het met je eens dat het met de houtenachtergrond wat te klein is uitgevallen.
    Groetjes, Anneriek

    BeantwoordenVerwijderen