donderdag 17 maart 2016

Opdracht #6; Evolutietheorie, hoe zat het nou?

Brainstorm voor opdracht #6; exhibit.

Kort samengevat was de opdracht ‘ontwerp een exhibit’ bij een theorie in je eigen vakgebied, die voldoet aan:
-          Het is een kubus van1m bij 1m bij 1
-          Het kost maximaal 1000 
Voor het vak Vaardigheden had ik vorig jaar al een beetje ervaring opgedaan met het ontwerpen van exhibits en ik vond het leuk om nu minder vrij te zijn in de vorm van de exhibit maar daarbij te proberen wel op te vallen met mijn kubus.

Ideeën voor de kubus
Glazen kubus met dingen en informatie erin
Dichte kubus met informatie erop
Half dicht en half glazen kubus met informatie erop én erin.
Computerschermen met informatie en spelletjes

Mogelijke onderwerpen
Darwin’s Evolutietheorie
Voedselketens/voedselwebben
Voortplanting
Natuur in een bepaald gebied

Hieronder de uitwerking van mijn uiteindelijke idee:

Exhibit ´Darwin´s evolutietheorie, hoe zat het nou?’

Doelgroep
Bovenbouw havo/vwo, geïnteresseerde volwassenen.

Doel
Een moeilijk onderdeel in de biologie die je krijgt op de middelbare school is de evolutietheorie. Deze exhibit vat de theorie kort samen en laat het ontstaan en de toekomst van de evolutietheorie op een leuke manier zien. Daarnaast worden een aantal bekende misvattingen laten zien en zorgen de afbeeldingen en tekst op de buitenkant van de kubus samen met de informatie en spelletjes op het computerscherm en de attributen in de glazen vitrine voor een tastbare en uitnodigende aanvulling op bestaande kennis. Maar niet alleen op de middelbare school is men druk met de evolutietheorie, ook in het dagelijks leven krijg je regelmatig te maken met vragen rond deze ontdekking. Meningen over de evolutie lopen erg uiteen en deze exhibit is niet om te vertellen welke kant van het verhaal juist is, maar om een kant, namelijk de wetenschappelijke kant, van het verhaal te laten zien en uit te leggen. Door deze exhibit krijgen mensen die de wetenschappelijke achtergrond van huis uit niet hebben meegekregen de kans om ook kennis te maken met de wetenschappelijke kant van de evolutietheorie. Een van de belangrijkste en meest bekende grondleggers van de evolutietheorie is Charles Darwin. Zijn verhalen over de reis met de Beagle en op de Galapagos eilanden geven op een duidelijke manier weer hoe hij de evolutietheorie heeft opgebouwd.

Formaat
Een kubus van 1 bij 1 bij 1 meter waarbij de hoeken omhoog geklapt kunnen worden. De kubus heeft aan twee overgelegen hoekpunten een stukje glazenvitrine, van elkaar gescheiden door twee hoeken van stukken MDF die voorzien zijn van afbeeldingen en korte stukken tekst. Ondanks de vrij strikte vorm die de exhibit dient te hebben om het vervoer mogelijk te maken (een kubus van 1m³) wou ik er toch voor zorgen dat deze exhibit opvalt wanneer hij tentoongesteld is. Door de omhoog klapbare hoeken bereikt de exhibit een hoogte die meer in het gezichtsveld valt en waar je niet zomaar omheen kijkt. Door het gebruik van de verschillende materialen (MDF en glas) en de daardoor verkregen diepte is de exhibit niet alleen leerzaam door de informatie die erop staat maar ook erg interessant om te bekijken.

Schetsen van de kubus
links: omhoog klapbare hoeken in het grijs.
rechts: de omhoog klapbare hoeken (lichtgrijs) en de verdeling van tekst/afbeeldingen (donkergrijs) en glas (blauw)gezien vanaf een van de hoekpunten

omhoog geklapte hoeken, gezien vanaf een MDF-hoekpunt (links) en vanaf een glazen hoekpunt (rechts). In groen de vlakken die ingeklapt tegen elkaar aanliggen en daarin het computerscherm





Voorbeeld van een schaalmodel van de kubus met een omhoog geklapte hoek

 Schatting van de kosten
Tablet                                                   -              € 200
MDF voor kubus                               -              € 70
Glas                                                       -              € 60
Hout voor frame                               -              € 60
Materieel maken kubus                 -              € 30
Kubus spuiten                                   -              € 150
Afbeeldingen en tekst op kubus -              € 300
Binnenkant kubus                            -              € 100


Inhoud
De kubus is opgedeeld in vier hoofdonderwerpen waarbij ieder onderwerp is weergegeven op een hoekpunt van de kubus (niet op de volledige zijde) dit wordt aangegeven door het gebruik van één grote afbeelding per onderwerp (zie verderop) die een duidelijke scheiding weergeeft tussen de onderwerpen.

De vier hoofdonderwerpen zijn:
  •    Wat is evolutie? 
  • Evolutietheorie vóór Darwin
  • Wie was Darwin?
  • Evolutietheorie ná Darwin
    schets van de buitenkant van de kubus per onderdeel. boven weergegeven (in ruitvorm) de uitgeklapte hoek.

De onderwerpen ‘wat is evolutie?’ en ‘wie was Darwin?’ zijn opgebouwd uit een vitrine met informatie en attributen en een MDF-onderkant met informatie en een afbeelding. (lichtblauw in afbeelding hierboven)

De onderwerpen ‘evolutietheorie voor Darwin’ en ‘evolutietheorie na Darwin’ zijn opgebouwd uit MDF platen met informatie en afbeeldingen en bevatten een computerscherm onder de opklapbare hoek. 

Naast de hoofdafbeelding die de gehele achtergrond bekleed bevinden zich ook kleinere afbeeldingen met korte stukken tekst op de kubus.

In de computerschermen bevindt zich extra informatie over bepaalde onderwerpen die terugkomen op de kubus, hier kan men gericht naar zoeken. Ook staan er kleine oefeningen/spelletjes op om je kennis over de evolutietheorie te testen.

Belangrijke termen die terug moeten komen op deze exhibit zijn:
  •           Evolutie
  •           Variatie
  •           (Natuurlijke) Selectie
  •           Mutaties
  •           Overlevingssucces
  •           Erfelijkheid
  •           Darwin
  •           Beagle
  •           Galapagos
  •           Theologie
  •           Verlichting
  •           Fossielen
  •           Genen
  •           Allelen
  •           Survival of the fittest
  •           Het ontstaan van soorten
  •           DNA
  •           Mendel
  •           Dawkins
  •           Sociaal darwinisme
  •           Eugenetica
  •           Mensen en apen
  •           Rudimentaire organen
  •           Overeenkomsten in bouw
  •           Embryonale ontwikkeling

Bron van informatie

o.a. Wie was Darwin;

Wat is evolutie?
http://www.schooltv.nl/video/evolutie-evolutietheorieen/ (tot 3 minuten, vanaf 3:40 weer stukjes met Darwin)

Uitwerking kubus
Hieronder per onderdeel weergegeven hoe de kubus eruit moet komen te zien, welke attributen er in de kast moeten komen en welke afbeeldingen erop komen te staan.
  •  In glaskast ‘wie was Darwin?’

als achtergrond tegen een van de wanden (de Beagle)

overgaand in deze achtergrond (de galapagos eilanden)

In de kast:




  

 


Buitenkant:




  • In glaskast ‘Wat is evolutie?’:






 als losse dingen in de kast:  
Apenknuffel en een pop/ lijn met verschillende apen van groot naar klein, eindigend bij de mens
Nagebouwde lijn zoals hieronder met plastic dieren/poppetjes

Buitenkant:


  •  Voor Darwin: buitenkant van de kubus
  •  Na Darwin: buitenkant van de kubus

Voorbeeld van een kleinere afbeelding die op de kubus komt:


 Het computerscherm
Op de kubus zelf komt in enkele zinnen over de belangrijkste onderwerpen wat informatie te staan om te voorkomen dat het te druk wordt. De informatie die daarnaast van belang is en meer achtergrondinformatie geeft kun je vinden in het computerscherm. Zo kan iemand zich iets meer verdiepen in de stof, maar het hoeft niet.
Daarnaast staan er in het scherm nog een tweetal onderdelen: een test en een reis met de beagle.
De test bestaat uit meerkeuze vragen over de evolutietheorie en Darwin en de antwoorden zijn (voor of na de test) terug te vinden in het informatiedeel van het computerscherm. Naast feitjes over mensen en jaartallen zullen hier ook vragen gesteld worden over bekende misvattingen (zoals stammen mensen af van apen, wat betekend ‘survival of the fittest’ eigenlijk etc.) Deze misvattingen zijn terug te vinden op de kubus.
Bij de reis met de beagle krijg je een grote kaart te zien met daarop de route die de Beagle (de onderzoeksboot waar Darwin veel van zijn ontdekkingen op gedaan heeft) gemaakt heeft en kun je klikken op verschillende locaties. Hier krijg je een kort filmpje over de ontdekkingen daar (de vinken, de schildpadden, nieuwe soorten etc.) en word er doormiddel van een meerkeuzevraag getest of jij dezelfde ontdekkingen zou doen als Darwin en hetzelfde inzicht hebt.

Startscherm:

Scherm bij ‘de reis met de Beagle’


Voor het ontwerpen van deze exhibit heb ik mij bijna (één uur meer) gehouden aan de tijdslimiet. Bij andere opdrachten is mij dit steeds goed gelukt maar dit ontwerp vond ik te leuk en wil ik eigenlijk het liefst ook meteen maken. Ik ben blij met het resultaat, omwille van de tijd heb ik de stukjes tekst die op de kubus moeten niet uitgewerkt maar alleen de kernwoorden gegeven en bronnen waar informatie op een duidelijke manier staat weergegeven. Deze bronnen zouden bij wijze van de tekst kunnen leveren voor de kubus. Omdat ik het idee kubus wat saai vind en een kubus van 1 meter hoog mij teveel op een tafeltje lijkt heb ik besloten om de vorm (uitklapbaar) aan te passen. Door het gebruik van kleine vitrines wil ik de kubus meer diepte geven. Het leek me zo zonde om alleen de buitenkant te gebruiken, of de buitenkant van glas te maken en er alleen iets middenin te zetten.  Het onderwerp heb ik gekozen omdat ik het zelf erg interessant vind en er op verschillende niveaus informatie over te geven is. Dingen als ‘wie was Darwin’ hoef je minder over na te denken dan bijvoorbeeld hoe evolutie werkt. Daarnaast viel het me tijdens het doen van research op dat er veel ‘ruzie’ is tussen de wetenschap en de kerk en dat een veel gehoord argument is dat ‘evolutie niet te bewijzen is’. Doormiddel van deze exhibit hoop ik ook hier iets aan bij te dragen en mensen op een vrije manier kennis te laten maken met de wetenschap en evoluti

5 opmerkingen:

  1. Hoi Anneriek,

    Ik vind het echt leuk dat je van de originele vorm (kubus) zo'n diverse opstelling hebt ontworpen. Je geeft voldoende achtergrondinformatie en gebruikt de vorm optimaal door de binnenkant en de buitenkant te gebruiken. De opklapbare hoeken geven een speels effect aan de opstelling en hierdoor zal deze inderdaad meer opvallen. Ik vind het ook goed dat je duidelijk veel tijd hebt besteed aan de vormgeving van de opstelling en dat je zelfs een schaalmodel hebt gemaakt! Hierdoor wordt het voor mij duidelijker hoe ik de opstelling voor me zou zien als het uitgewerkt zou worden.

    Aan het begin geef je aan dat je niet wil pleiten vóór een van de kanten van de theorieën van het ontstaan des levens (creationisme of evolutie), maar je 'Ja-Nee'-sticker en de tekst die je verwerkt in de opstelling doen dit voor mijn gevoel wel. Wat is je gedachte hierachter? Wil je de bezoeker aanzetten tot nadenken of wil je juist reacties en discussie op gang brengen?

    Ik zie dat je veel termen en theorie wil verwerken in je opstelling. Naar mijn mening is het een beetje té veel, waardoor ik het overzicht een beetje verloor. Door de veelheid ontbreekt voor mij een beetje de samenhang in de opstelling. Hoe heb je bepaald welke informatie je wilde gebruiken in je opstelling? Heb je hier ook dingen in moeten schrappen? Je gebruik van de misvattingen vind ik een leuke toevoegingen, omdat dit de bezoeker ook uitdaagt tot nadenken en misschien persoonlijk aan kan spreken.

    Ten slotte bewonder ik het dat je de kosten zo duidelijk hebt uitgewerkt. Je hebt nagedacht over welke materialen je wilde gebruiken en dit gebruikt in de schatting die je gemaakt hebt. Het geeft een reëel en duidelijk beeld van de haalbaarheid van de opstelling!

    Groetjes,
    Lise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anneriek,

    Met je exhibit wil je de wetenschappelijke kant van evolutie laten zien en uitleggen, waarmee mensen kunnen kennismaken met de evolutietheorie. In de manier waarop je verslag hebt gedaan van je ontwerp en het ontwerp van de exhibit zelf, zie ik je enthousiasme voor het onderwerp terugkomen.

    Je doel was om de wetenschappelijke kant toe te lichten. Nou dat komt ook zeker tot uiting, vind ik. De afbeelding met Ja/Nee (geen creationisme en wel Darwin) suggereert wel dat je een keuze kan/moet maken als bezoeker. Daarmee zou ook een ander doel naar voren komen: de bezoeker laten nadenken over de verschillende opvattingen over het ontstaan van het leven. Dit beschrijf je zelf ook een beetje aan het eind van je blogpost. Als je in één zin zou moeten aangeven wat de bezoeker van deze exhibit meeneemt naar huis, wat zou dat dan zijn? Wat mij betreft mag je het doel van de exhibit nog explicieter verwoorden in je verslag. Dat kan ook met behulp van de taxonomie van Bloom. Verder zie ik de probleemanalyse goed naar voren komen.

    Door de vier hoofdonderwerpen vind ik het een heel informatieve exhibit. Je hebt ook veel werk gemaakt van de inhoud. Heb je nog een overdrachtsstijl gekozen om te verwerken in de exhibit? Ik zie bij het doel van je exhibit wel iets staan over aanvulling op de bestaande kennis (constructivisme…?). Ondanks dat ik het een heel informatieve exhibit vind, vraag ik me wel wat af of er niet te veel informatie wordt overgebracht (ook door de vormgeving). De informatiedichtheid is erg hoog. Ik kan me voorstellen dat ik niet zo goed weet waar ik moet kijken op de kubus. Ik denk dat de kracht vooral zit in de hoeken die je omhoog kunt klappen en wat je daar kunt zien.

    Is er op de kubus eigenlijk een beginpunt of maakt dat niet uit?

    De volgorde van de tekst in je voorstel zou je ook wat anders kunnen opzetten. Nu krijg je het budget en de vorm vrij snel helemaal uitgelegd en daarna de inhoud. Ik zou liever eerst de inhoud willen lezen – met wel kort aangestipt hoe dat op de kubus verschijnt – en daarna de vorm, materialen en het budget. Voor de lezer wordt het dan makkelijker om de inhoud en de vorm van de exhibit te begrijpen. Dit ter suggestie.

    Leuk idee om de hoeken van de kubus omhoog te klappen, zodat de exhibit meer opvalt. En de vitrines zorgen denk ik zeker voor meer diepte. Je krijgt een beetje een ‘’kijkdoos’’. Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig wat je daarin kunt zien. En wat een prachtige afbeeldingen heb je uitgekozen!

    Door de exhibit als schaalmodel van karton te maken, kan je goed laten zien wat je beoogt met de vorm van je exhibit. Aangevuld met de schetsen krijg ik een goed beeld. Ik denk dat als je, zoals hierboven genoemd, eerst meer over de inhoud vertelt en dan meer op de vormgeving ingaat, het voorstel net wat meer structuur krijgt.

    Groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anneriek,

    Het was wel te zien dat je dit een leuke opdracht vond. Wat is alles goed uitgedacht en uitgewerkt.

    Wat mij meteen opviel was de complete schatting van de kosten. Dit vond ik zelf nogal moeilijk, maar jij hebt hier echt elk deel apart benoemd en goed over nagedacht.

    De vormgeving vind ik leuk bedacht. Zo past het goed in het voorgeschreven model maar trekt het wel de aandacht omdat de vorm toch bijzonder is. Vooral de hoeken die naar boven geklapt kunnen worden maken de bezoekers nieuwsgierig. Het is altijd spannend wanneer je ergens in moet kijken.

    Ik vind het goed dat je vier hoofdonderwerpen hebt gedefinieerd. Je hebt binnen deze hoofdonderwerpen veel termen opgenoemd die uitgewerkt zouden kunnen worden. Ik vond het wel lastig om me voor te stellen hoe dit in de exhibit terug komt. Het zijn heel veel onderwerpen en veel informatie.

    Evolutie is natuurlijk wel een onderwerp waar vaak discussies over zijn. Is dit iets wat je wil uitlokken met deze exhibit? Of wil je het echt puur informatief houden? Besteed je ook aandacht aan de discussie binnen de exhibit?

    Met deze exhibit heb je veel onderdelen van de evolutie theorie verwerkt. Je hebt zelfs een heel lijstje met begrippen die uitgewerkt kunnen worden in jouw opstelling. Mensen kunnen extra informatie lezen door middel van de computer schermen, maar dit is een vrije keuze in de opstelling. Ook behandel je veel verschillende delen van de theorie en besteed je aandacht aan de misconcepties over dit onderwerp. Ik denk dat daarom deze opstelling heel leerzaam zal zijn.

    Groetjes Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anneriek,

    Leuke exhibit heb je gemaakt! Je hebt er duidelijk veel tijd en energie in gestopt met een mooi resultaat als gevolg :)

    Wat goed dat je meerdere opties hebt overwogen, voordat je met het huidige ontwerp aan de slag bent gegaan. Wel vraag ik me af, waarom je alles in kubusvorm hebt bedacht? Ik had begrepen dat het in een kubus moest passen, maar niet een kubus hoefde te zijn.
    Verder vind ik je doel heel sterk. Ik herken het probleem dat er veel misvattingen bestaan omtrent het onderwerp evolutie.

    Je schetsen geven mij een duidelijk beeld van hoe de exhibit er uit komt te zien. Wel vroeg ik me af of die omhoog geklapte hoekjes je exhibit misschien iets minder hufterproof maakt? Ik zie zo voor me dat kinderen ‘hoppa!’ dat hoekje omhoog gooien en ook weer naar beneden laten vallen.

    Verder vind ik het sterk dat je van te voren termen hebt opgezegd die terug moesten komen in de exhibit en dat je bronnen hebt vermeld.

    Ten slotte echt heel veel respect dat je het zo duidelijk uit hebt gewerkt! Mijn complimenten!
    Groetjes Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Anneriek,

    Leuke exhibit heb je gemaakt! Je hebt er duidelijk veel tijd en energie in gestopt met een mooi resultaat als gevolg :)

    Wat goed dat je meerdere opties hebt overwogen, voordat je met het huidige ontwerp aan de slag bent gegaan. Wel vraag ik me af, waarom je alles in kubusvorm hebt bedacht? Ik had begrepen dat het in een kubus moest passen, maar niet een kubus hoefde te zijn.
    Verder vind ik je doel heel sterk. Ik herken het probleem dat er veel misvattingen bestaan omtrent het onderwerp evolutie.

    Je schetsen geven mij een duidelijk beeld van hoe de exhibit er uit komt te zien. Wel vroeg ik me af of die omhoog geklapte hoekjes je exhibit misschien iets minder hufterproof maakt? Ik zie zo voor me dat kinderen ‘hoppa!’ dat hoekje omhoog gooien en ook weer naar beneden laten vallen.

    Verder vind ik het sterk dat je van te voren termen hebt opgezegd die terug moesten komen in de exhibit en dat je bronnen hebt vermeld.

    Ten slotte echt heel veel respect dat je het zo duidelijk uit hebt gewerkt! Mijn complimenten!
    Groetjes Marloes

    BeantwoordenVerwijderen