donderdag 7 april 2016

Opdracht #8; offerte opdracht voor online lesmateriaal voor toekomstige natuurgidsen

Online lesmateriaal voor toekomstige natuurgidsen!

Lekker naar buiten en tegelijkertijd jongeren én volwassenen bewust plezier laten beleven in de natuur. Wie valt daar nou niet voor, iedereen wil dan toch natuurgids worden? 

Tegenwoordig bestaan steeds meer opleidingen uit online lesmateriaal naast het ‘ouderwetse’ boek. Ook de natuurgidsen opleiding van het IVN (Instituut Voor duurzaamheid en Natuureducatie) maakt deze stap. Filmpjes, animaties en zelfs spelletjes worden tegenwoordig gebruikt als een vorm van educatie. Voor veel onderwerpen is er online wel materiaal beschikbaar om de leerstof wat levendiger te maken maar voor een aantal onderwerpen ontbreekt dit. En híér hebben ze bij het IVN nou net behoefte aan!

Geachte mevrouw,

In de opdrachtomschrijving lees ik dat jullie opzoek zijn naar een student met ecologische achtergrond voor het ontwerpen van online lesmateriaal voor de natuurgidsen opleiding. Ik ben Anneriek van Gasteren, 26 jaar en gek op mijn huisdieren, buiten zijn en paardrijden. Na mijn bachelor ecologie en evolutie en mariene biologie ben ik gestart met de educatie en communicatie master om biologie docente te kunnen worden. In eerste instantie trok mij dit niet, maar naarmate ik ouder werd is het me steeds meer gaan interesseren en heb ik toch deze master gekozen. Het lijkt me leuk om een in eerste instantie ongemotiveerde klas tijdens en vooral buiten mijn lessen wél plezier te laten beleven aan de biologie en ze er ook nog iets over te leren. Tot nu toe vind ik het erg leuk en wil graag nog veel meer leren over het voor de klas staan. Het lijkt mij dan ook erg leuk om als ontwerpopdracht onlinemateriaal te ontwikkelen wat in de educatie gebruikt gaat worden. Zelf ben ik, ook naast mijn studie, veel buiten te vinden en vind het heel belangrijk dat ook jongeren en kinderen in deze tijd nog naar buiten gaan en iets leren over de wereld om hen heen door er echt te zijn! Wat lijkt het me na het bekijken van jullie site leuk om een natuurgids te zijn!

Jullie gaven aan dat de online informatie voor sommige onderwerpen erg gering of zelfs volledig afwezig is. Graag ga ik bezig met het bedenken, maken en ontwikkelen van video’s, spelletjes, animaties en andere interactieve bronnen. De onderwerpen waar bronnen voor ontwikkeld moeten worden zijn voor de klas, waar ik mijn ervaring heb, volgens mij goed uit te leggen. Hierdoor denk ik dat het ook heel goed mogelijk is om daar interactieve bronnen bij te ontwikkelen zoals een stopmotion filmpje, een ‘sleep de naam naar de juiste locatie’ spel, een korte video met uitleg of een kleine animatie. Afhankelijk van de informatie die per onderdeel gegeven dient te worden.

Graag ga ik met u in gesprek om te horen of deze oplossingen passen bij uw doel en de beoogde doelgroep. Ik hoop snel van u te horen en kijk uit naar de uitnodiging voor een gesprek.


Met vriendelijke groet,

Anneriek van Gasteren


1 opmerking:

  1. Hoi Anneriek,

    Je offerte vind ik to the point en je enthousiasme voor de opdracht en het ontwerp straalt er vanaf. Nog een paar puntjes:

    - in het stukje waar je jezelf introduceert staat de zin ‘’In eerste instantie trok mij dit niet, maar naarmate ik ouder werd is het me steeds meer gaan interesseren en heb ik toch deze master gekozen’’. Ik denk dat die zin wat overbodig is. Het stukje dat daarna komt, waarin je jouw drijfveer naar voren brengt, is veel interessanter  Ook die laatste zin in de eerste alinea is sterk.
    - met jouw achtergrond heb je veel zicht op hoe je de stof aan de doelgroep kinderen kan overbrengen. Maar daarbij kwam nog niet echt naar voren in de offerte dat je materiaal gaat maken voor de doelgroep jongeren/volwassenen, die de natuurgidsenopleiding volgen. Dat zou je nog kunnen benadrukken.
    - Hoe wil je de offerte aan de opdrachtgever geven? Heb je er een pdf van?

    Groet,
    Annelotte

    BeantwoordenVerwijderen